2007-2014

  • ADOPT PROGRAM 01 (2008)

- táncfilm forgatókönyv-írás

A József Attila Kör és az Értékmegőrző Kortárs Művészeti Stúdió és Filmarchívum pályázata koreográfusok és szépírók számára.
Olyan irodalmárok és táncművészek jelentkezését vártuk, akik hajlandóak e program keretén belül kipróbálni, produktívan kikísérletezni, mire képesek a másik művészeti ág kijelölt képviselőjével, ha a feladat egy táncfilmes forgatókönyv, egy speciális treatment létrehozása.
A győztes pályázóknak kétfős csoportokban, egyéni konzultációk formájában, három hónap időtartam alatt kellett kidolgozniuk egy első változatú táncfilmes forgatókönyvet –treatmentet, 10000-40000n terjedelemben, két nyelven (HU/EN, HU/FR, HU/D).
A JAK és az Értékmegőrző közösen vállalta, hogy az elkészült pályamunkák mindegyikét egy szakmai est formájában bemutatja.

A pályázat nyertesei: I. Góbi Rita és Újvári Pintér György II. Nina Umniakova és Király Levente

  • ALIBI (2010)

Nagy Andrea táncművész előadói részvételének adminisztratív támogatás (pénzügyi lebonyolítóként)

 

  • ÁLLATI BUTO (2013-2014)

 

  • CINEDANS 2011

Szűcs Réka táncfilmkutató szakmai útjának támogatása a Nemzeti Kulturális Alap Táncszakmai Kollégiuma és a CINEDANS jóvoltából (pénzügyi lebonyolítóként)

 

  • „EUROPE, LAND OF HOPE” -EXPLORING CULTURAL MINORITIES ’ TROUGH ARTISTIC PRACTISES. EUROPEAN YOUNG EXCHANGE (2010)

Szűcs Réka​ filmkészítő, táncfilmkutató oktatói részvétele a franciaországi nyári egyetemen (nemzetközi oktatási együttműködés)

  • FONÓ SZÜLETÉSNAP (2010)

A stúdió munkatársainak, önkénteseinek művészi, szakmai részvétele a Budai Fonó Zeneház ünnepi rendezvényén (Nagy Andrea-Rubik Ernő Zoltán: Pillanat-skálák, Nagy Árpád, Szabó Dorka, Várhegyi Ádám -fotó- és mozgókép-dokumentáció)​

 

  • HOPES & MEMORIES (2013-2014)

Szűcs Réka​ projekt asszisztensi részvétele a Zéró Balett, mint magyar partner gondozásában létrejött nemzetközi -cseh, dél-afrikai, francia, magyar, szlovák- uniós kulturális projektben.

 

  • ISTEN BÁRÁNYA (2012-2013)

"Aki távolodik Istentől, az is közeledik hozzá, csak a hosszabbik utat választotta.”
/Lázár Ervin/


Kilencedik sajátgyártású táncfilmünk konceptuális munka. A háromtételes mű két duóban és egy szólóban vizsgálja a 21. század emberének transzcendenshez fűződő viszonyát, általában a hit kérdését. Az egyes lehetőségek egy-egy jelenetet kapnak, a jelenetek egyenként egy tekercs 8 mm-es filmszalagra rögzítődnek.
Az első rész két szereplője fiatal férfi és nő. Narcisztikus életszakasz- a transzcendenst a másikban és magában, illetve a szerelem érzésében leli meg.
• Férfi-nő viszony. Idillikus. Édeni. Zárt mikrovilág
A második rész két szereplője harmincas éveiben járó férfi. Barátok? Társak? Ellenfelek? Egyetlen én két alakmása? Tágul az értelmezési horizont és a motivikus-szimbolikus rendszer. Az én harcol. Küzd önmagával, küzd a világgal. Mikrovilága kinyílik, sérül. Léte hierarchikus erőtérbe kerül. Hitének tárgya, értékrendszere viszonylagossá válik. Személyisége az anyagba ágyazódik. Én és isten elválik egymástól, kettejük között megjelenik a distancia.
• Férfi-férfi viszony. Kaotikus. Anyagba ágyazott. Nyílt, sérült mikrovilág.
A harmadik rész egyetlen, fizikai valójában megjelenő szereplője meghatározhatatlan korú nő. Egy gyászoló nő. A szerelmét? Gyermekét? Szülőjét, istenét gyászolja? –nem tudni. Mária fájdalma ez? Az Anyáé?
A gyászoló a rítus révén kilép önmagából. Individuuma megszűnik, egyedi vesztesége a kollektív hiánya lesz. Az én feloldódik az egészben. A lét a nemlétben. Ember és transzcendens különbözősége megszűnik. Ember és isten összeér.

 

A projekt a Nemzeti Kulturális Alap Mozgóképszakmai Kollégiuma és a Budapest Bank támogatásában valósult meg.

 

  • K ET LA PISTE DU CHATEAU (2010)

Bakó Tamás táncművész, Dombi Katalin előadóművész és Dózsa Ákos táncművész szakmai útjainak lehetővé tétele, hogy alkotóként, előadóként részt vehessenek az «Európa Kultúra Program 2007-2013» támogatásában megvalósuló 24 hónapos bolgár, francia, magyar, román művészeti-kulturális projekt franciaországi és romániai rezidenciáin. A Nemzeti Kulturális Alap Táncszakmai Kollégiuma finanszírozásában valósulhatott meg. (pénzügyi lebonyolítóként)

 

  • LÁBNYOMOK | FOOTPRINTS (2012)

„Dancers slowly emerge from the crowd, their gestures contained and evocative
Ghost-like they discover coats that were theirs in another time. A nightmare in movement ensues followed by a moment of sudden calm and breath.
The dance continues, playing out as an exploration of how the characters came to that nightmare moment they have shown us.”
/Laurence Siegel/

A kanadai-magyar koprodukcióban készülő mozgókép inspirációs alapja a Can Togay és Pauer Gyula alkotta „Cipők a Duna-parton” szoborcsoport.
Laurence Siegel (CA) rendező-operatőr, Phyllis Whyte (CA) koreográfus és Jordana Deveau (CA) próbavezető négy magyar táncművésszel, Bot Ádámmal, Csuzi Mártonnal, Drávucz Petrával és Szűcs Dóra Idával közösen dolgozza ki azt a mozgásanyagot, mely egyrészt narratívaként „elmondja”, mi történt a nyilasterror idején magyarországi zsidókkal a Duna-parton, ám mindeközben e narratívához reflektíven is viszonyul; egyszerre van kívül és belül a történet terén.
A koreográfiai koncepció térspecifikus és improvizatív.
Whyte koreográfiai alappal készül, melyet aztán a táncosok karakterére igazít beépítve azok strukturált, vezetett improvizációit a filmhez készült táncdarabba.
Szóbeli instrukciókat, kosztümöt, cipőt és erős, emotív zenei montázsokat –Carmina Burana, Tavaszi áldozat etc.- kapnak az intenzív tréning alatt az előadók.
A rendezői alapállás konceptuális. Nem kizárni szeretné a jelent, a mai hétköznapi történéseket a film teréből, hanem dinamikus oppozícióba rendelni a táncosok által megidézett egykori alakokkal és történésekkel. A járókelők, turisták ily módon fontos mellékszereplőivé válnak a műnek. Spontán reakcióikkal számol Siegel.

--

Kapcsolódó dokumentumok:

 

 

  • LOIKKA 2010

Szűcs Réka táncfilmkutató szakmai útjának támogatása a Nemzeti Kulturális Alap Táncszakmai Kollégiuma és a LOIKKA jóvoltából (pénzügyi lebonyolítóként)

 

  • LASSÚ GÉPMOZGÁSOK -KÖZELEDÉSEK TÉRBEN ÉS IDŐBEN MAYA DEREN OPUSAIHOZ

Szűcs Réka táncfilmkutató szakmai kutatásához és az ennek nyomán létrejött táncfilm elméleti kézirat megírásához nyújtott támogatás a Nemzeti Kulturális Alap Táncszakmai Kollégiuma jóvoltából (pénzügyi lebonyolítóként)

 

  • MIR 2010

Szűcs Réka táncfilmkutató szakmai útjának támogatása a Nemzeti Kulturális Alap Táncszakmai Kollégiuma és a MIR FESTIVAL jóvoltából (pénzügyi lebonyolítóként)

 

  • MOZAIKOK (2011)

Produkciós menedzsment biztosítása a Duda Éva Társulat Mozaikok című előadása Párizsi Magyar Intézetben történő bemutatásához

  • NEBÁNCSVIRÁG (2011)

Szűcs Dóra Ida​ táncművész előadói részvételének adminisztratív támogatás (pénzügyi lebonyolítóként)

 

  • OPENING OUR CLOSED SHOPS BUDAPEST(2010)

Produkciós asszisztencia biztosítása a József Attila Kör és az Agency for Contemporary Art Exchange által szervezett nemzetközi rezidenciájához

  • RÓMEÓ ÉS JÚLIA(2012)

Szűcs Dóra Ida​ táncművész előadói részvételének adminisztratív támogatás (pénzügyi lebonyolítóként)

  • SILENTIUM (2010)

-kamaradarab három szinkrón emberi szólóra

Egyszer azt kérdezték tőle:

– Azt, amit kívánsz, mondd el egyetlen mondatban.
Mire azt válaszolta:

-Megtudni azt, amit mindenki tud.

/Hamvas Béla: Unicornis/

Nagy Andrea koreográfus, táncművész. Táncolt többek között a Honvéd, az Artus és a Tünet Együttes darabjaiban. Munkáiban visszatérő inspirációs origó Wim Wenders Berlin fölött az ég című filmje.

Michael Alexander Mehlmann színész, producer, rendező. Dolgozott többek között Samuel Beckett-tel, Breznek Péterrel, Tarr Bélával, Halász Péterrel és Szirtes Andrással, New York-ban, Berlinben, Budapesten.

Kallai Nóra cselló- és gambaművész, műfordító. A Szegedi Konzervatóriumban, Grazban és a brüsszeli Királyi Konzervatóriumban végezte tanulmányait. Játszott többek között az Aura Musicale, az Accentus Wien és a Capella Savaria együttesekben.

Maróti Emese művei többsége kamarazene. Különösképpen érdekli kép és mozgás társítása hanggal.

A Nagy-Mehlmann-Kallai színpadi jelenlétére alapozott, tételekre osztott mű különös konstellációja e három előadóművész viszonyainak. Nem egymáshoz: a világhoz és önmagához. A csend keresése. Rátalálás. Hasztalanság. Titok. Elfojtás. Mélység. Forrás. Önmagunk forrása. Cél és értelem.  Purifikáció és teljesség. Lázadás. Menekülés.  Titoktartás. Hallgatás. Fehér.

A Silentium egyszerre intim és közösségi. Néma meditáció, példabeszéd, protestálás és gondolatkísérlet. Nemcsak Wenders és Hamvas, de Baricco nyomdokain járva.

Koreográfus: Nagy Andrea

Táncművész: Nagy Andrea

Színművész, művészeti munkatárs: Michael Mehlmann

Csellista: Kallai Nóra

Jelmeztervező: Kasza Emese

Fénytervező, világosító: Vida Zoltán

Zeneszerző, zenei munkatárs: Maróti Emese

Produkciós munkatárs: Nagy Árpád, Szűcs Réka

Fotó: Nagy Árpád

Támogatók: Nemzeti Kulturális Alap, Oktatási és Kulturális Minisztérium, Sín Kulturális Központ, Műhely Alapítvány, Értékmegörző Kortárs Művészeti Stúdió és Filmarchívum, Alibiteam.hu

Külön köszönet: Lipka Péternek és Márton Lászlónak

www.andreanagy.com

 

​Produkciós menedzsment biztosítása Nagy Andrea Silentium című darabja bemutatásához

  • SZÍNHÁZI ÉVADNYITÓ ANDRÁSSY ÚT 2011

Szűcs Dóra Ida​ táncművész előadói részvételének adminisztratív támogatás (pénzügyi lebonyolítóként)

  • TÁNC/FILM/MŰ/HELY 2007, 2008, 2009

A 2007-ben indított kezdeményezés célja a hazai táncfilmgyártás produktivitásának előmozdítása. A négynapos workshop során egyaránt igyekszünk elméleti és gyakorlati órák formájában vizsgálni tánc és mozgókép kapcsolódási lehetőségeit. Meghívott előadóink és a kurzusra jelentkező táncosok, koreográfusok, fiatal filmesek segítségével közösen keresünk utakat - alapfogalmakat, technikákat, trükköket sajátítunk el. Továbbgondoljuk az előző alkalmakkal szerzett tapasztalatokat, építünk a megszerzett tudásra, a korábban felvetődött problémákra.

 

  • TÁNC/FILM/MŰ/KLUB​ (2010, 2011)

– válogatás az Apodosz Filmgyűjtemény anyagaiból

Minden hónap első keddi munkanapján 19h-tól az Értékmegőrző bázisát jelentő Fonó Budai Zeneházban

2010/2011 őszi szemeszter:

október 5. kedd, 19h

„Puha plüss füles fotel miliő” –filmek osztrákhonból

Dans. Kias.Doc. (r: Georg Steinböck/k:Saskia Hölbling/A/65’/DOK/2006.)

kísérőfilm: 1st Part Conditional (r: Markus Schinwald/A/3’45”/videowork/2004.)

november 9. kedd, 19h

„Gyökerek” –személyes történetek Újvidékről és Zimbabwéból

Egy ismeretlen naplója –Nagy József-portré (r:Tolnai Szabolcs/k:Nagy József/HU/50’/DOK/2003.)

Nora (r: Alla Kovgan, David Hinton/k: Nora Chipaumire/US-UK, Mozambique/35’/táncfilm/2008.)

december 7. kedd, 19h

„Test és tér” –koreográfia természetes és épített tájak kulisszái közt

North Horizon (r:Thomas Freundlich, Valtteri Raekallio/k: Thomas Freundlich, Valtteri Raekallio /FI/15’/táncfilm/2010.)

Within07 (r: Nina Eva Lampič/k: Milan Tomášik/SLO/19’/táncfilm/2006.)

L’autre (r: Claudio Stellato/k: Claudio Stellato/IT/24’4”/videowork/2006.)

video1 the animation,

video2 the attic,

video3 the lift, video4 outdoor,

video5 théâtre Marni

Hundred eighty (r: Albert Quesada/k: Albert Quesada/ESP/17’/videowork/2007-2008.)

január 4., kedd, 19h

„Időgép” –koreokinematográfiai időutazások

Metropolis Video-Danza (r:Carlos Dittborn/k: Daniela Pizzaro, Alejandra Maturana, Carolina Sánchez, Macarena Rubio/CL/29’48”/táncfilm/2007.)

34th street (r: Guillaume Le Grontec/k: Stefanie Batten Bland/FR-US/2’26”/táncfilm/2005.)

Toscana (r: Guillaume Le Grontec/k: Stefanie Batten Bland/FR-US/3’6”/táncfilm/2006.)

Who Turned On the Anty-gravity Machine? (r: Maya Dalinsky/k: Maya Dalinsky/59”/táncvideó/2007.)

Alföldi opus (r: Iván Attila/k: Nagy József/13’/PORTRÉ/HU/2003.)

Testté tett alázat (r: Iván Attila/k: Nagy József/14’/PORTRÉ/HU/2008.)

február 1. kedd, 19h

„Egy elfelejtett ős árnyai” –válogatás Szergej Paradzsanov műveiből I.

A gránátalma színe (r: Szergej Paradzsanov/k: Szergej Paradzsanov /SZOVJ/79’/kísérleti/1968.) –angol felirattal

kísérőfilm: Kijevi freskók (r: Szergej Paradzsanov/k: Szergej Paradzsanov /SZOVJ/20’/kísérleti/1966.)

---

kurátor: Szűcs Réka

A vetítésekre a belépés díjtalan.

partnerek, támogatók: Apodosz Alapítvány, Fonó, Duna Műhely, Mediaware, MicroTop, NCA, NJRKM

köszönet: Bicskei Zoltán, Durst György, Juhász Kata, Alla Kovgan és David Hinton, Kékesi Zoltán, Készman József, Lóky Tamás, Hanna Pajala-Assefa, Rózsavölgyi Zsuzsa, Raúl Rodrigo Venegas

 

  • ZIVATAR

“Mit teszel, ha rád szakad az ég?
Ember és természet. Harmónia? Tisztelettel és alázattal használod a természet erőit?
A zivatar felráz és megtisztít.”


Koncepció, koreográfia: Nagy Andrea
Alkotótársak, táncosok: Arany Virág, Biczók Anna, Fülöp László
Művészeti munkatárs: Nagy Árpád
Jelmeztervező: Kasza Emese
Fénytervező: Vida Zoltán
Zenei munkatárs: Mizsei Zoltán
Látványelemek: Terebessy Tóbiás


 

© Értékmegőrző|SAFE Art Studio 2012.  címlapfotó|cover photo: Rumann Gábor, modell|model:Bordás Emil, Szűcs Dóra Ida (Isten báránya|Agnus Dei)