top of page

Broken O

-installáció, performansz, politikai koreopoétika

2016. július 15. péntek és 19. kedd, 20h30

Artus Stúdió (1116 Budapest, Sztregova u 8.)

 

Bakó Tamás – Harsányi Réka – Szűcs Dóra Ida – Szűcs Réka

további alkotók, előadók: Lipka Péter, Nagy Zoltán

 

Születés

audiovizuális, biofeedback performansz, 2016

 

Előadó-alkotók: Harsányi Réka és Szűcs Dóra Ida

Koreográfia:  Szűcs Dóra Ida

Programozás: Harsányi Réka

Sound design: Harsányi Réka, és Zányi Tamás (2007)

https://connectedbodiesteam.wordpress.com/2016/02/26/birth-biofeedback-performance-2016/

 

Születés (Birth) című audiovizuális, biofeedback alapú performanszunk a megfoghatatlan, a láthatatlan történetét meséli el. Technológia által megjelenítve és hallhatóvá téve ezen eseményeket, érzéseket, biológiai folyamatokat. A táncosra szerelt pulzus és EKG szenzorok nem csak szívritmusát, hanem bizonyos izmainak mozdulatait is érzékelik. Az így kapott adatok valós időben vezérlik a fényburok pulzálásának intenzitását. Életre kel a benne zajló események által, lakójával összhangban, mindaddig még élőlénye el nem hagyja. Ugyanakkor ahogy egyre jobban megismeri környezetét és önmagát is a benne tevékenykedő emberi lény, egyre inkább új ingerekre vágyik, ezeket provokálva, szervezetének hangjait és testének, illetve a burkának korlátait is megismeri, melyből kitörni készül, hogy kijutva újrakezdhesse a folyamatot a másik oldalon.

 

Fénytest, burok ami körbezár, megölel, öntudatra ébredés, vizsgálódás, eszmélés, láthatatlan érzékelése, vakság, letapogatás, önvizsgálat, burok ami fogva tart, bezár, test ami nem ereszt, rákészülés, harc, beszűrődő külvilág, tenni vágyás, kitörés, akarat, kijutás, rácsodálkozás, újrakezdés.

 

A munkafolyamat során nagy hatással volt ránk Beckett Születés előtt feladtam című elbeszélése.

 

Magyarország 2015 -Hommage á Miklós Jancsó No 1.

De Mey-parafrázisok

2-csatornás videó installáció, 2015

 

‘Hungary has been gripped by a controversy over anti-immigration posters.

The state-funded posters, which popped up in Budapest, featured the slogans like: “If you come to Hungary, you cannot take away Hungarians’ jobs”, "If you come to Hungary, you have to respect our culture!", "If you come to Hungary, you have to keep our laws. "

The campaign is part of a strategy by Prime Minister Viktor Orban, in response to a rise in asylum seekers in the country. Hungary had the second-highest number of asylum requests in 2014, second only to Sweden.'

 

/Chris Harris. Euronews 12-06-2015/

rendezés, koncepció: Szűcs Réka

koreográfia, tánc: Bakó Tamás , Giovanni Adrián Pérez Ortega (MX)

fényképezte: ​Harsányi Réka , Holczer Miklós

vágó: Harsányi Réka

producer: Helyei Kristóf, Holczer Miklós, Szűcs Réka  

werkfotó: Holczer Miklós, Szokács Kornél

​​​támogató: Apodosz Alapítvány, Mediaware, NKA

köszönet: Borsos Gábor

©Értékmegőrző|SAFE Art Studio

 

http://www.rekaszucs.com/#!hungary2015/c4lo

 

HANDKE 16

2-csatornás videó installáció, 2010/2016

 

„Azáltal, hogy mi beszélünk önökhöz, önök önmaguk tudatára juthatnak. Mert mi beszélünk önökhöz, önöknek pedig egyre nagyobb öntudatuk lesz.” [...] „Önök most a maguk jelenvalóságának tudatában vannak.”

 

/Peter Handke/

fordította: Weiss János

rendezés, koncepció: Szűcs Réka

projekció: Harsányi Réka, Holczer Miklós

előadó: Egyed Bea, Grecsó Zoltán

szöveg: Peter Handke: Önvád (fordította: Márton László)

narrátor: Béládi László, Pető Kata

fényképezte: Szabó Gábor HSC

vágó: Szabó Dániel, Harsányi Réka (2016)

hang: Bőhm Dániel, Pór András

fényelő: Győri Márk

maszkok: Sallay Dániel

további közreműködő: Bartalis Ágnes, Behek Péter, Holczer Miklós, Juhos István Putto, Nagy Árpád, Rudas Marianna, Szabó Dorka, Szabó Linda, Szűcs Dóra Ida, Várhegyi Ádám

producer: Helyei Kristóf, Holczer Miklós, Szűcs Réka  

támogató: Agri Nocte, Apodosz Alapítvány, Mediaware, NKA, Budapest Bank, CeMEDIa - hdkameraberles.hu, Heymann Music, Mechanik, Mediaware, NEFMI, Sparks, Öböl XI., Vision Team L.O.

köszönet: Bácskai Endre, Darvas Csanád (CeMEDIa), Romwalter Béla (Sparks), Regina Darányi and Attila Faragó  (Visionteam L.O.)

©Értékmegőrző|SAFE Art Studio

 

http://www.rekaszucs.com/#!handke/c1oow

 

Rising Trot

installáció, 2016

 

“Engem a hátán hord az isten.”

 

koncepció: Szűcs Réka

inspiráció: Szűcs Dóra Ida

köszönet: Víg Alíz

 

Still Act (1)

digitális projekció, tánc, 2016-2017

 

„A nyugalom az a pillanat, amikor az eltemetett, az eldobott és az elfelejtett a társadalom szociális felszínére menekül, akár az életmentő oxigén. A kilépés pillanata ez a történelem porából.”

/Nadia C. Seremetakis/

 

 

Bakó Tamás Nagy Zoltánnal és Lipka Péterrel a Steve Paxton-féle „small dance” újragondolásán, újraértelmezésén kísérletezik: a gerinc-központú, szabad szemmel alig érzékelhető mozgások rendkívül erős testtudatot és koncentrált figyelmet kívánnak. A színpadon megjelenő minimális mozgások határozott testi-szellemi jelenléttel párosulnak, melyet a néző is érzékel –bevonódik a koncentrált figyelembe, meditatív vagy transz állapotig is eljuthat akár.

Szűcs Réka filmkészítőként csatlakozik a koreográfiai trióhoz, társául hívva Szegedy-Maszák Zoltán képzőművészt és Harsányi Réka vizuális művészt: analóg tárgyfotókon jelenítik meg a férfitáncosokat, majd ezeket a nagyfelbontású állóképeket képrészlet-szekvenciákra bontják, azaz az állóképek elemeiből hoznak létre mozgóképeket. Minden statikus, a kép mégis mozgókép: a koncentrált figyelem filmes-analitikus feldolgozása. Az így létrejött statikus-analitikus film installációként kerül a „small dance” előadói terébe, újabb visszacsatolási lehetőséget kínálva az élőben és képen is megjelenő előadók számára.

 

alkotók: Bakó Tamás (koreográfiai koncepció, színpadi rendezés, élő és vetített tánc), Nagy Zoltán, Lipka Péter (élő és vetített tánc), Szűcs Réka (mozgóképi rendezés és koncepció), Harsányi Réka (digitális utómunka), Szegedy-Maszák Zoltán (analóg fotográfia)

 

Kaiserling nem tud aludni.

Steve Paxton Goldberg Variations című munkájának trióra komponált áthallása.

 

Paxton 1986-os nagyszabású szoló improviáció előadása Bach Gould által interpretált Goldgerg Variációk művére, igazi legendává vált. A mű sokakat indított meg és késztetett továbbgondolásra. Mi egy trió formájában szeretnénk helyet adni reflexióinknak, a paxton-i örökséghez füződő gondolataink performatív lenyomatának.

 

alkotó-előadók: Bakó Tamás, Lipka Péter, Nagy Zoltán

zene: Johann Sebastian Bach 

 

Tiszavirágok

audiovizuális tánc performansz, 2014-2017

 

alkotók: Szűcs Dóra Ida (élő és vetített tánc, rendezés, vágás, koncepció), Petrovics Sándor (vetített tánc), Andristyák Marcell, Petrovics Sándor (operatőri munka), Harsányi Réka (vágás, projekció), Borsos Gábor (zene)

 

„A halál az ember legsajátabb lehetősége, állítja Heidegger, az én lehetőségem, amely által másokkal helyettesíthetetlenné válok (senki nem halhat meg helyettem), sőt a halált akár egyfajta megváltásnak is nevezhetnénk, amely az egyszeriség révén – legalább potenciálisan – célt és értelmet ad az életnek, hiszen éppen a végesség miatt lesz tétje létezésemnek – szemben az örök élet mindig korrigálható voltának unalmával és rettenetével.”[1]

 

A Tiszavirágok egy vizuális kísérlet alapján született. A technikai ötletet Andristyák Marcell vizuális művész, a SKIZM című táncfilm rendezője adta. Új távlatokat szerettünk volna nyitni a tánc és a film között. A táncos testére szerelt GoPro kamera segítségével más látószögből vizsgáltunk, rögzítettünk és vágtunk össze egy történetet, líneát, amelynek lírai környezetét a Tisza-part adta. A tiszavirágok élete, rövid megjelenésük ihlette a mozgást. Ezt a táncot, energikus duettet egy új perspektívából gondoltuk bemutatni. Sok kísérletezés után úgy döntöttünk, hogy a két táncos közül egyikőjük (Petrovics Sándor) lábán helyezzük el a kamerát, így gyakorlatilag ő lett az operatőr. Ezért, hol tudatosan, hol öntudatlanul a végtag mozgásának lehetőségei határozták meg a kamera állását és mozgásait. A megszokott forgatói stábszerepek megváltoztak, teljesen, felborultak.

A szokatlan perspektívának és a külső helyszínnek köszönhetően rendkívül izgalmas nyersanyag született, amit később a film másik szereplője (Szűcs Dóra Ida) vágott össze.

A forgatás előtt a táncosok mozgásokat, „jeleneteket” találtak ki, technikai elemekkel kísérleteztek. A film és tánc közös magját a véletlen adja.

A különböző közegben való mozgás a táncosok számára nehézséget jelentett, valamint a kamera helyzetéből adódóan nem volt teljesen kiszámítható, hogy éppen mit rögzít, ezért, nem volt egy fix koreográfia. A homokban, vízben és levegőben történő konkrét mozgásszekvenciák összefűzése a vágás alakalmával vált véglegessé.

A különleges film végleges formáját nem egy szokványos mozivásznon képzeljük el, hanem installációt és performanszt tervezünk készíteni, Harsányi Réka vizuális művész, valamint Boros Gábor zenész közreműködésével.

A film zaklatottságát mozaikos szerkesztése adja. A mozdulatok félbehagyásával, az elliptikus montázzsal az emberi agy kiegészítő képességére épít. Témája a halandóság küzdelme köré épül. A különös perspektívának köszönhetően a természeti erők, jelenségek felerősödnek, a medialitás hatására jelenlevésük egyfajta meta jelenségként értelmezhető. A vízben lévő idő lelassításával a nyugalom is megteremtődik, amit az installáció alkalmával gondolunk majd tovább.

 

[1]             SEREGI Tamás: Kultúra in: Tiszatáj 2016. szeptember (megjelenés előtt)

 

Közreműködők:Andristyák Marcell, Borsos Gábor, Egyed Bea, Grecsó Zoltán, Holczer Miklós, Giovanni Adrián Ortega Pérez (MX), Petrovics Sándor, Szabó Gábor HSC, Szegedy-Maszák Zoltán

 

Támogatók: Apodosz Alapítvány, Artus, Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskola, Mediaware, Nemzeti Kulturális Alap

 

Információ:

www.megorzo.hu

www.artus.hu

harsanyireka.net

www.rekaszucs.com

connectedbodiesteam.wordpress.com

© Értékmegőrző|SAFE Art Studio

--

esemény dokumentáció (Broken Z  2015)

trailer

trailer

facebook esemény

 

 

[1] http://mek.oszk.hu/00100/00124/00124.htm

fotó: Harsányi Réka, Michaela Bottkova


bottom of page